Porslinspaning

Idag hann jag smita in på Stadsmissionen precis innan stängning. Jag köpte inget, men hittade några halvfina saker som jag stod och höll i ett tag.


Till vänster en ugnsfast karott ur serien "Satsa" från Rörstrand för 60 kr. Till höger några tallrikar ur Gefles "Grön Pastell" för 40 kr/st. Eugen Trost, mannen bakom den fantastiska servisen Zebra, har designat dessa.

Jag vill förresten passa på att rekommendera internetsidan Svenskt Porslin. Sidan fungerar som en förteckning över svenskt 1900-talsporslin och där finns bilder och namn på massor av porslin från Gefle, Rörstrand och Gustavsberg. I samma andetag måste jag dock utfärda en liten varning för att man riskerar att spendera många timmar på att titta på allt fint porslin...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0