Lite porslin blev det i helgen

Jag har varit hemma i Norrflärke på blixtvisit i helgen. Anledningen till att jag åkte hem var för att träffa mina fina tjejkompisar där hemma. Vi hyrde en stuga i Trehörningsjö och hade det hemskt trevligt med god mat och dryck, bastu och bad och framför allt trevligt sällskap. Innan vi drog iväg hann jag dock med två loppisar.

På den första var jag hemskt sugen på de här kaffekopparna. Jag tycker att de är jättefina men tyvärr var skicket lite för dåligt (även om det inte syns på bilden). Kopparna är norska och kommer från porslinsfabriken Egersund.
 
Istället slog jag till på två engelska assietter av den modell som ses längst ned till vänster på denna bild. De kostade bara 2 kr/st och jag tänkte att om inte annat kan man ha dem till att ställa blomkrukor på. På loppis nummer två köpte jag skålen till höger för 25 kr. Man ser inte riktigt på bilden hur fin den är. Den är ganska mycket större än en vanlig djuptallrik. Skålen kommer från Gustavsberg och dekoren heter "Bukett". När jag slog på namnet på Svenskt Porslin visade det sig att Wilhelm Kåge har gjort "Bukett" och att den tillverkades 1936-1939. Den flata tallriken längst upp fick jag av min snälla syster. Den heter "Neptun" och kommer från Gefle.

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Vilken jätte trevlig blogg!

Hit kommer jag att komma tillbaka :)

2009-08-13 @ 12:55:48
URL: http://50-talskeramik.blogspot.com/
Postat av: Sara//Bättre begagnat

Det finns två djuptallrikar och en kanna från serien Neptun på Myrorna, Adolf Fredriks kyrkogata, om du är ute efter mer.

2009-08-21 @ 22:58:44
URL: http://battrebegagnat.blogspot.com/
Postat av: Sara

Yvonne: Vad glad jag blir!

Sara: Tack för tipset!

2009-08-23 @ 20:35:26
URL: http://skattkammaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0