Utflykt till Gustavsberg

Först och främst vill jag gratulera min käre lillebror som fyller 23 år idag. Hurra, hurra, hurra! Sedan vill jag berätta om ett utflyktsmål som jag verkligen vill rekommendera om du befinner dig i Stockholmstrakten. Ta buss 474 från Slussen. Efter knappt en halvtimme hoppar du av i Gustavsberg. Det gjorde jag och Anna förra helgen och det var hemskt trevligt. För det första var det väldigt mysigt i överlag där ute. Sedan finns det även en hel del att kika på om man är intresserad av porslin.


Dagen inleddes med ett besök på Porslinsmuséet.


På Porslinsmuséet visas för tillfället en utställning om Wilhelm Kåge. Kåge var konstnärlig ledare på Gustavsberg från 1917 till 1948, då han avlöstes av den inte helt okände Stig Lindberg. Kåge är mannen bakom bland annat den välkända serien "Pyro", innehållande fint och bra ugnsfast porslin. Jag läste någonstans att Pyro består av övre 200 delar men jag vet inte om det stämmer.


Barnservisen "Pyret" tror jag ingår som en del i Pyro-serien, åtminstone har den samma dekor. Till skillnad från de vanliga ugnsformarna är denna servis mycket ovanlig och kostar därför skjortan om man har turen att springa på den.


På denna vägg hängde massvis av tallrikar med dekorer av Wilhelm Kåge.


Mina personliga favoriter är "Bungalow" till vänster och "Spalje" till höger.


Det här fatet gillar jag. Man blir glad av det!


Här ser vi några av Kåges verktyg som han använde i skapandet av folkhemmets porslinsdekorer.

Jag tog massor av bilder under besöket i Gustavsberg, det här är bara början. Titta in här igen inom några dagar så lovar jag att visa mer. På återseende!


Kommentarer
Postat av: Helena

Vilket Mecka! Tänk att ha den tallriksväggen!!!! Mmmmmm.... Ser framemot kommande bilder!

2009-09-17 @ 18:02:55
URL: http://www.retro-tokig.blogspot.com
Postat av: mamma

Jag har också varit på muséet en gång men det var för hundra år sedan så jag kommer inte ihåg så mycket. Vad jag blir glad när jag ser Pyro. Du vet ju att det är mitt älsklingsporslin. Jag är ute efter smörbyttan i Pyro nu. Hade en på gång men blev för sniken. Jag ångrar mig så.

2009-09-17 @ 21:25:06
Postat av: Erika

Vilket ställe! Dit vill jag också åka någon gång. =)

2009-09-23 @ 09:27:22
URL: http://cherryvintage.bloggagratis.se
Postat av: Libby

Vad KUL att få se bilder från Kågeutställningen! Har inte lyckats komma iväg dit själv. Precis som du så är jag svag för Spaljé.



2009-09-23 @ 19:13:28
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0