Antik & Kuriosa

Igår var jag tillsammans med två vänner på Antik & Kuriosamässan i Kista. Precis som förra gången fanns
massvis med fint. Dock köpte jag, tro det eller ej, inte en endaste pinal. Däremot tog jag en hel del bilder på fina saker. Här kommer några av dem.


Det första jag sprang in i när vi kom in i mässhallen var dessa tjusiga lampor. Skärmarna är ju inte så speciella, tror till och med att de kommer från IKEA, men fötterna är underbara. Bulliga och guldiga och jättefina!


Eden-koppar, Rörstrand 1960-72. Är det Marianne Westman som har gjort dekoren?


Stig Lindbergs Prunus. Den producerades 1962-74 men är nu i produktion igen på Gustavsberg.


Picknickfat för 850 kr. Lite väl saftigt pris men fint är det! Den här dekoren är i alla fall Marianne Westmans.


Söta koppar från Arabia, 120 kr/st. Hade jag inte haft tillräckligt med kaffekoppar hade jag kanske köpt dessa.


Stig Lindberg igen, denna gång i form av Blå Husar. Jag gillar denna servis skarpt!


Mon Ami av Marianne Westman, Rörstrand, är alltid fin.


De här glasen älskar jag! Det skulle vara så fint att servera efterrätt i dem. Serien heter Strict och det finns glas i flera olika modeller med det fina randiga mönstret. Priset var 450 kr för glaset och 200 kr för assietten. Man vill ju såklart ha flera, i olika färger, vilket tyvärr skulle bli ett dyrt kalas.


Hej kattfamiljen! Visst var de söta? Man kunde köpa allihopa för 325 kr. Om det bara inte hade känts så onödigt skulle jag ha slagit till.


Den här stringpiedestalen funderade jag på men det blev till slut inget köp. Den skulle matcha fint till mitt blombord som jag har ståendes i lägenheten.

Nu är det läggdags för mig. Imorgon visar jag lite fler bilder på fina saker som fångade min uppmärksamhet på mässan. Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Helena

Åååå, vilka coola katter.... Störtsköna!

2009-10-12 @ 06:37:14
URL: http://www.retro-tokig.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Å vad roligt att se bilder, jag som inte kunde vara där :(



850kr för picknickfatet!!!! Gahhhh, vad priserna sprungit iväg!

Och jag som fick mitt av en vän, nu måste jag nog vara lite extra snäll med henne ;-)



Katterna var super söta!

2009-10-12 @ 11:46:40
URL: http://50-talskeramik.blogspot.com/
Postat av: Libby

Blå Husar tycker jag är fin. Inte lika sönderexploaterad som andra poppis serviser. Ser i nästa inlägg att vi har samma lampsmak :-)

2009-10-15 @ 14:00:18
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Randiga Tråden

Vilka härliga bilder, kattfamiljen skulle jag köpt direkt om jag sett den.

2009-11-22 @ 19:08:22
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Benny

Svar på frågan "Är Eden Marianne Westmans dekor?": Nej, Eden formgavs av målerskan Sigrid Richter på Rörstrand. Alla som säger Marianne Westman har fel...

2009-12-01 @ 11:35:23
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0