Och det här fick följa med mig hem...

Som jag hintade om i förra inlägget gick jag inte tomhänt från Antik- och Kuriosamässan. Innan mässan läste jag någonstans att "på Antik- och Kuriosamässan kan du hitta allt du inte visste att du behövde". Detta påstående gäller i allra högsta grad för ett av mina köp:


Inte visste jag att jag behövde ett par hopfällbara partyglas i plast...



Det här gröna fatet stod jag och höll i länge innan jag bestämde mig för att slå till. Och såhär i efterhand är jag nöjd över mitt beslut. Det är stort och fint och kommer från Höganäs. Jag tänker mig att det blir fint att ha nötter och nejlike-apelsiner med röda band på fatet till jul.
 

Porslinsrådjur är fina. Först stod jag och höll i pjäsen på den vänstra bilden. Den innehåller inte bara bambi utan även bambis barn, ett svårdefinierat litet grått djur, en ekorre och en hare. På något sätt kändes det "too much". Därför blev jag glad när jag hittade rådjuret på den högra bilden och slog genast till.


Till vänster ser ni en söt liten ljuslykta som fick mig att öppna börsen. Den kommer från Reijmyre glasbruk och efterforskningar tyder på att den heter "Pärlan". Till höger en färggrann bricka med fint fågelmotiv.
 

Kruka från Ekeby. Fina ränder. Blomman, som inte ingick i köpet, ser dock lite törstig ut.


Mamma And med fem små andungar. De är mycket små, gjorda i keramik och bor numera på min TV-bänk.


Precis innan det var dags för hemgång stötte jag på denna lilla kaffekanna. Det händer att jag motiverar köp med argumentet  "det står mitt namn på den - jag bara måste ha den". Mycket sällan är detta något annat än tomma ord, men den här gången... Det står ju faktiskt mitt namn på den. Givetvis var jag tvungen att köpa den! Den kommer från Uppsala-Ekeby och försäljaren sa att den ingått i servisen på ett gammalt nedlagt hotell/café/restaurang med namnet Sara.                       

Kommentarer
Postat av: Libby

Änderna är ju helt underbara. Alla har olika "ansiktsuttryck"! Och kul med en kanna med ens eget namn på, kan det vara statliga Sara-restauranger som var stort för några decennier sedan?

2009-03-05 @ 21:34:27
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: frajda

fina fynd!

2009-03-06 @ 02:52:09
URL: http://www.loppisfia.blogspot.com/
Postat av: underbaraclara

jädrar i min låda. bloggen verkar lovande. fortsätt visa söta fynd så fortsätter jag läsa :) KRAM

2009-03-06 @ 23:06:12
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0