Antik- och Kuriosamässa

Hej och välkomna till min nya blogg!

Vi rivstartar med en liten rapport från Antik- och Kuriosamässan som gick av stapeln i Kista i helgen. Jag är mycket nöjd med mässan som bjöd på en bra blandning av utställare och prylar. Vi börjar med några fina saker som jag inte köpte. I nästa inlägg visar jag det som jag lade vantarna på.

En vacker fåtölj med mycket fin klädsel...

Fåtöljen ovan har ett fantastiskt fint tyg tycker jag. Den skulle passa perfekt att ha som läs-fåtölj med en fin skärmlampa bakom. På mässan fanns det också gott om fint, gammalt porslin. 

Svenskt porslin

Överst har vi Zebra från Gefle, formgiven av Eugen Trost. I mitten de jättefina Röd och Blå Aster av Stig Lindberg för Gustavsberg. Till höger skymtar trevliga Prunus och längst ned finns delar ur den populära servisen Berså (även dessa signerade Lindberg).

Blandade prylar

Lampan till höger på bilden ovan tycker jag är fin. Gamla plåtburkar är också fint, det enda problemet är att de tar lite väl stor plats när man bor i en liten etta med minikök. Även på denna bild finns en del Lindberg-prylar, till exempel de fina fajans-faten längst fram och Karneval-vaserna i mitten. Förstår ni hur mycket fina prylar det fanns?!
 
Glas designade av Bengt Orup

Fina, somriga glas att bli glad av. Efter lite googlande har jag lärt mig att dessa glas heter Strikt och att de har formgivits av Bengt Orup vid Johansfors glasbruk.

Kyckling-äggkoppar

De här äggkopparna ångrar jag faktiskt lite att jag inte köpte. Om jag inte minns fel kostade de 200 kr för alla 4. Inget jättefynd, men jag har i alla fall aldrig sett sötare äggkoppar.

Kommentarer
Postat av: Libby

Haha - problemet med att få plats med stora burkar i liten etta känner jag igen! Trevligt inlägg från Kista, kommer hit igen och kollar vad du köpte!

2009-03-04 @ 21:16:30
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Klenalena

wow vilka fina grejer! Var det bra priser också? Särskilt äggkopparna var ju dritfina!

2009-03-05 @ 11:57:47
Postat av: anna

haha, tänkte säga att endast du kan gilla uggleäggkoppar- men tydligen har man fel..

2009-03-05 @ 22:07:12
Postat av: Sara

Haha, ja men Klenalena är min syster så det kanske är något släktdrag.

2009-03-05 @ 22:12:24
URL: http://skattkammaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0